Rozhovory z New Eden: Guados

13.08.2019

Tentokrát mám něco speciálního. Rozhodl jsem se, že na chvilku odložím moje vlastní příběhy a nachystal jsem sérii rozhovorů s různými známými i neznámými tvářemi československé EVE Online komunity. Doufám, že tak budu moct čtenářům nabídnout jiný a mnohdy unikátní pohled na hru a třeba i zajímavé a užitečné informace jak pro nové hráče, tak pro hráče starší. 

"Hostem" prvního dílu je známý PVP pilot Guados.

Ahoj, díky že ses rozhodl zapojit se a odpovědět mi na moje otázky. Skočíme rovnou na věc. Řekni mi něco málo o sobě. Kdo jsi, jak dlouho hraješ a co ve hře děláš?

Ahoj, jmenuji se Guados a EVE jsem poprvé poznal v roce 2006. Aktivně jsem začal hrát roku 2011 a velice pasivně od 2018. Ve hře jsem se věnoval hlavně PvP, ale musím se přiznat, že jsem naratil i nějaké ty miliardy.

Každý kus Nového Edenu funguje jinak a má svá specifická pravidla. V jakých končinách žiješ a proč zrovna tam?

Jsem odchovaný nulou a v podstatě nic jiného neznám. Nejsou zde žádná pravidla a dá se tu dělat cokoliv. Po čase zjistíte, že nula je vlastně to nejbezpečnejší místo v New Edenu.

Jsi autorem poměrně slavných PVP videí "Samurai Revenge", které měly úspěch i v mezinárodní komunitě s desítkami tisíc shlédnutí a většina lidí si tě vybaví právě proto. Co tě vedlo k tomu začít točit videa? Jak jsi se vlastně dostal k PVP?

Moje motivace k točení videí byla hlavně ukázat ostatním, že se dá PvPit v malých číslech, kdy jde poznat každá maličkost ve fightu, a tím ukázat nějaký skill. Já sám osobně jsem se nechal inspirovat velkými PvPery jako je Garmon, Kil2, Will Adama atd. Zároveň doporučuji mrknout na jejich videjka, i když jsou ještě víc ''old school'' než ta moje.

První díl Samurai Revenge

Je stále možné někam vyrazit a mít stejné boje jako ukazuješ ve videích, nebo už se hra změnila?

Hra se za ta léta opravdu změnila, protože hráči mají větší možnosti či více "nafarmeno" než třeba v roce 2012, ale tyto fighty se určitě stále dají vyhledat. Ale je to komplikovanější.

Jaký byl ohlas tvých videí v době kdy vznikly?

Většinou pozitivní, ale vždy se našel někdo, kdo nebyl spokojený s tím, že tohle není solo PvP a neukazuje to pravou realitu, protože jsem dříve používal tzv. booster (druhý account fungující jako scout a booster primární lodě), který mi umožnil jít do větších fightů, popř. jsem nemusel skákat do následujících systémů naslepo a tím jsem se mohl často vyhnout jasné smrti.

Jak dlouho ti trvalo, než ses naučil hrát na úrovni, kterou předvádíš ve svých videích?

Na to je težké odpovědět. Protože musíte znát, co vaše loď dokáže i v teoretické rovině (a to jsou někdy i hodiny strávené u EFT) a potom přichází ta praktická část, kdy musíte koukat na nepřítelův pohyb, zároveň hlídat vše okolo vaší lodi (rychlost, směr, tracking, capacitor, overheat a především tanking), takže je toho opravdu hodně. A nejlepší tréning jsou skutečné fighty. :) Takže bych řekl měsíce.

Měl jsi někdy nějaký "rage quit" moment, kdy jsi s tím chtěl seknout?

Takových bylo :-) , ale především nejvíc mě dokáže naštvat, když umřu kvůli chybě spoluhráče.

Jaká je tvoje nejoblíbenější loď a proč?

Command Shipy (Claymore, Sleipnir, Astarte) - skvělá kombinace damage i tankingu a teď už i boostingu.

Jaký svůj kill považuješ za nejlepší a jakou svoji ztrátu za nejhorší?

Mám na svém charakteru už přes 10 tisíc killů. Za největší úspěch považuji druhé místo v turnaji New Eden Open, kde jsme jako tým vyhráli 3000 dolaru. A největší ztrátu pravděpodobně když jsem přišel o Marshala, ale byl to dobrý fight ;) https://zkillboard.com/kill/70140899/

Máš ve hře radši riskování a improvizaci, nebo opatrnost a plánování?

V EVE je potřeba všechno, protože žádný fight není stejný. Ale vždy je lepší, když oponenti hrají vaši hru. Pochopitelně ne vždy to jde podle plánu, a proto je potřeba improvizovat. Proto je EVE tak kouzelné.

Čtvrtý díl Samurai Revenge

S kolika českými piloty létáš?

V době největší slávy naší korporace ( qEvEp - Everyone vs Everything ) jsem "fcčkoval" i 15-20ti lidem.

S aliancí The Ronin jste se účastnili i Alliance Tournamentu. Kolik práce a tréninku je potřeba na to uspět v takové soutěži?

Jsou to doslova desítky hodin času, theorycrafting a příprava obecně zabere tolik času, že ostrý zápas tvoří sotva 1%. Hlavně to není práce pro jednotlivce, ale je třeba určitá kooperace celého týmu a každý musí přiložit ruku k dílu.

Máš nějaké zaryté nepřátele, nebo spojence?

Vždy se najde někdo, kdo si ztrátu lodičky bere osobně, ale já osobně mám pravidlo: co není blue, tak je cíl. A takhle by to měli brát všichni. Proto tu existuje spousta nepsaných EVE pravidel jako třeba: "nelítej něco, co nemůžeš spálit".

Spolupracuješ ty nebo tvoje skupina s dalšími lidmi nebo skupinami z československé komunity?

O naší skupině se vždy říkalo, že je uzavřená, ale skoro vždy se u nás našlo místo pro toho, kdo měl chuť a zájem o PvP. Fungovali jsme spíše jako malá rodinka. I v reálu jsem měl možnost se zúčastnit spoustu EVE srazů a poznat tak hodně skvělých EVE hráčů, včetně mé budoucí ženy. ;-)

Jak ve hře vyděláváš ISK na své lodě?

Většinou tím, co je nejvíce efektivní. Více méně jsem zkusil v PvE vše kromě rattingu v Titanu. Nejvíc se osvědčil smartbombing (nebo-li 4-5 macharielů plných smartbomb + jedna střilecí loď), tím se klidně dalo vydělat i 1B za hodinu (100-200m/account/hod), záleželo na dropu a eskalaci. Naposled jsem zkoušel lvl4-5 Abyssal, který umožňuje solidně vydělávat i hráči s jedním accountem.

Říká se, že EVE je plné podrazů a lží a je lepší nevěřit nikomu. Stal se tobě, nebo tvojí skupině někdy nějaký pořádný podraz v tom pravém "EVE stylu"? Jak se na něco takového reaguje?

Lidé se neustále hádají a mají potřebu si měřit svůj "e-penis", takže kromě spousty rozhádaných lidí asi nemám osobní zkušenost v pravém "EVE stylu", ale vždy si o takových příbězích rád počtu.

A teď otázka trochu vážnější, počet hráčů EVE Online se už nějaké ty roky zmenšuje a ty sám už nehraješ moc aktivně. Proč si myslíš že se to děje?

Na tohle je dost těžké odpovědět, protože zde hraje roli spousta faktorů. Lidé stárnou a už je EVE nebaví jako dřív. Vyzkoušeli si více méně vše a už nemají potřebu hrát. A je mnohem těžší nalákat nové hráče v dnešním nabitém herním průmyslu do hry, která vyžaduje mnoho týdnů hraní a trpělivosti, než vůbec můžete sednout do pořádné lodě. Pro mnohé je to asi odrazující, i když to už se dnes dá obejít tzv. skill injectorem, a to je zároveň problém, protože loajálnost ke hře v EVE už není oceňována jako dřív. Např. charakter založen v r. 2003 může mít stejný počet SP jako char v r. 2019 a to je určitě spatně. Pak tu máme faktor botů, kteří zdevastovali ekonomiku a zvedly cenu plexů, spoustu hráčů to odradí farmit na PLEX poctivě. Další roli hrají pomalé změny CCP managmentu a špatné herní mechaniky obecně. O politice EVE už vůbec nebudu mluvit, to přenechám jiným jako je Joginy z BV, který má skvělý přehled.

Myslíš, že CCP jdou správným směrem s jejich plánem na "Éru Chaosu" (plány na nečekané a výrazné změny s cílem rozbít stagnaci ve hře a rozhýbat hlavně null-secové bloky k akci, první taková změna byl Local Chat Blackout v Null-Secu)? Jak to vidíš s EVE do budoucna?

Určitě je skvělé, že CCP pochopilo, že se musí dělat výrazné změny, ale zároveň mám trochu strach, že už je pozdě a lidé důvěru v CCP ztratily.

Co bys doporučil nováčkovi z Česka nebo Slovenska, který bych chtěl začít hrát EVE?

I přes velké nedostatky, co EVE má, je to pořád asi nejlepší hra, co jsem kdy hrál, a budu na ni vždy s láskou vzpomínat. Nováčkům přeji trpělivost a nenechat se odradit tutoriálem. :-) Určitě mrkněte na nováčkovská videjka.

Co si myslíš o aktuální aktivní české komunitě? Myslíš, že by mohl fungovat nějaký společný projekt typu jedné aliance s jedním cílem sjednocující Čechy a Slováky? Bylo by to v tvých očích vůbec žádoucí?

Zažil jsem spoustu těchto pokusů o vytvoření CZ/SK aliance a nikdy to nevyšlo. Myslím, že to nemá šanci fungovat z dlouhodobého hlediska, protože vždy nějaká klíčová osoba vyhoří, nebo se lidé prostě pohádají.

A otázka na závěr, co bys doporučil někomu, kdo by se chtěl pustit seriózně do small-gang PVP?

Nemít strach ze ztráty lodě, budete umírat hodně a o tom to je. :-) Učit se z vlastních chyb a lítat ze začátku levné lodě (T1 Cruisery, BC). Ten pocit, když fight vyhrajete je k nezaplacení i po padesáté. Hodně štěstí o7.

Díky za rozhovor, o7.

EVE-Faruzen
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky