Rozhovory z New Eden: Focused Widowmaker

22.08.2019

Dnes tu mám další díl "Rozhovorů z New Eden". Tentokrát na otázky odpovídá PVP pilot a lovec superkapitálních lodí Focused Widowmaker. Jaké to je lovit lodě za miliardy ISK na území nejsilnější aliance ve hře a co k tomu člověk potřebuje se dočtete níže.

Ahoj, díky že ses nabídl udělat tenhle rozhovor. Řekni mi něco málo o sobě. Kdo jsi, jak dlouho hraješ a co ve hře děláš.

Ahoj, vystupuji pod nickem Focused Widowmaker. S EVE jsem začal někdy v roce 2012, nicméně aktivně hraju zhruba od přelomu let 2016/2017. S tím, že od roku 2018 se považuji za aktivního "content creatora" ať už to znamená FCčkovani whaling fleet aktualně v Pandemic Horde, nebo plánovaní některých větších akcí.

V jakých končinách New Eden žiješ a proč zrovna tam?

Ačkoliv naše korporace i aliance žije v Nule okolo Geminate/Malpais, mě osobně mimo času kdy vedu fleetu najdete spíše okolo Delve. Hlavním důvodem je asi to, že jsem vždycky upřednostňoval PVP oproti PVE. A jelikož Delve obývá nejpočetnější aliance v EVE, je to skvělý zdroj každodenního PVP, aniž bych musel létat někam daleko.

Osobně se až tak neangažuješ na československé EVE Online scéně, ale zato CZ/SK slušně "reprezentuješ" na scéně mezinárodní. Jsi jedním ze zakladatelů Delve Pest Control Inc. Můžeš mi říct něco o téhle skupině, a jak ses dostal k organizaci něčeho takového?

Jasně, v Delve už operovalo několik "NPSI" skupin co se zaměřovaly na střílení Goonů a snahu o ničení Supercarrierů a Titánů, nicméně žádná z těchto organizací nevydržela dlouho a žádné se nepodařilo zabít Titána pod Goonskou ochranou. Hlavní myšlenka padla od Bombers Bar FC Mar5hy který mě oslovil potom, co už jsme spolu nějakou dobu spolupracovali na jiných projektech. Dalším byl Olmecca Gold, známý asi především svými streamy, kde krade Excavatory z Delvu za pomoci pěti Boosherů (Pozn. Command Destroyer s možností teleportovat sebe a lodě a drony v blízkosti o 100 km.). Později se k nám také přidal somnolence, který byl součástí podobné organizace v minulosti. Pak už jen zbývalo rekrutovat na Discord lidi kterým důvěřujeme a mohlo se začít plánovat. V ten den také vznikla i aliance "Delve Pest Control Inc." za účelem toho sjednotit všechny co mají odvahu a chuť škodit Goonům a doufali jsme, že jednoho dne nás budou dost na to, abychom mohli Goonům opravdu zavařit. I když jsme realisti a víme, že naše killy neuškodí Goonské walletě, ale určitě uškodí jejích psychice. Nikdo přeci nechce ztrácet drahé lodě v Delvu, zvlášť když se v médiích propaguje ta obrovská Supercarrier/Titan fleeta na obranu.

Hodnoty vašich killů se pohybují v miliardách ISK. Jak se cítíš potom, co vám pod rukama exploduje nepřátelský supercarrier, nebo třeba Titán? Zvykne si člověk na takové killy?

Člověk si zvykne celkem rychle. Myslím, že nejvíc nadšení bylo na začátku u našich prvních killů, kde jsme si ověřili, že máme tu možnost opravdu něco zabít v podstatě přímo pod nosem největší alianci ve hře. Po zhruba 60 supercarrierech, co mám na svém killboardu už mě potěší jen Faction Super/Titan :). I když je občas Goonům připomenuto, že nejsou v bezpečí zabitím i nějaké "tradiční" supry.

Zabíjení superkapitálek je samozřejmě vážná věc !

Co předchází takovému killu a jak taková obvyklá "dreadbomba" probíhá? Na co je potřeba při takové akci myslet?

Hodiny a hodiny tvrdé práce :) Pracujeme uprostřed nepřátelského regionu a neustále nás sledují a snaží se nás zabít. Blackout nám s tímhle trochu pomohl, ale stále se jedná o boj, ve kterém jsme automaticky znevýhodnění. Základním pravidlem je asi použit jen tolik Dreadů, abychom i v případě, že o všechny přijdeme, zabili více a dosáhli tak "ISK positive" statusu. Mohl bych tu odvyprávět celý postup, který předchází oněm 5 minutám slávy, ale myslím, že postačí, když řeknu, že příprava nějakého killu muže byt kdekoli v rozmezí 2-3 hodin někdy i několik týdnu pokud se jedná o velkou akci.

Vypadá to dost jako zábava pro "velké kluky". Co musí mít člověk naskillováno a jaké další schopnosti musí člověk mít, aby se mohl účastnit takových akcí? Rekrutujete další piloty?

Je to zábava pro lidi, co mají stabilní příjem a jsou ochotni ztrácet ISKy za cenu zábavy a pěkných killmailů. Jelikož nejsme žádná Aliance s multimiliardovým SRP (Pozn. Ship Replacement Program, kdy aliance/korporace proplácí členům ztráty.), každá ztráta lodi znamená to, že si ji člověk bude muset zaopatřit znovu za plnou cenu. Aktuální situace "DPCI" je taková, že máme několik stupňů rolí na Discordu i pro lidi, co lítají pouze bombery a nezajímají se o dreadbomby. Rekrutujeme neustále a podmínkou je "vouch" kohokoliv kdo už v organizaci je a následná účast v alespoň jedné flotile měsíčně. Každopádně co se týče aktivního jádra pro Dreadbomby, tak je potřeba tuhle skupinu udržovat v tajnosti, jelikož v moment, kdy by Gooni měli možnost vidět naše pingy, měli by i dost času se připravit a s největší pravděpodobností bychom všichni zemřeli bez killu. Z toho důvodu je přistup do této skupiny pouze po doporučení někým přímo z vedení.

Některé vaše killy jsou opravdu působivé. Máš osobně nějaký velký kill, nebo akci, která se ti vryla do paměti jako výjimečně vydařená?

Určitě spoustu, budu jmenovat dvě akce, jelikož na ty budu vzpomínat hodně dlouho.

První je bitva v systému WMH-SO ve Fountain.
Poprvé za dva roky, co Gooni ztratili Titána pod dozorem své supercap umbrelly.
A to rovnou čtyři a jeden supercarrier. Plánovaní téhle konkrétní akce zabralo asi tak šest hodin, což zahrnovalo dostat Dready do range, aniž by si jich někdo všimnul a následně zhruba čtyři hodiny rollování wormhole v Theře, dokud naše subcap podpora nedostala wormholu dostatečně blízko.

Zápis bitvy na killboardech.


Druhá je akce v 39P-1J v Delve (přimý jump bridge ze stagingu) a kill faction supercarrieru Vendetty.
Není žádné tajemství že Gooni rádi používají tento systém na gatecamping s Titány/Suprami a braní tak svoji ratící kapsu. V osudný den jsme si všimli Vendetty, co sedí na bráně a vyhazuje Nestora, aby se mohla přefitovat. Rychlý sken prozradil, že pilot shodil většinu svého tanku a nafitoval si damage moduly, asi za účelem toho, aby měl více killmailů z gatecampu. Padlo rozhodnutí nepozorovaně zformovat co nejvíce dreadů a pokusit se ho zabít dříve, něž bude schopen kdokoliv zareagovat. To se nakonec povedlo a svůj cíl jsme zabili během několika sekund. Pár sekund po získání killu konečně dorazila slavná Goonská supercap umbrella a v mžiku se postarala o naše dready. S tím jsme ovšem všichni počítali a za takový kill to rozhodně stálo.

Zápis bitvy na killboardech.

Vidíš za dobu vašeho fungování nějaké opatření ze strany Goonů, mířené cíleně proti vám? Snažili se vás někdy Gooni lákat do pasti, nebo proti vám jinak aktivně vystupovat?

Rozhodně není žádným tajemstvím, že jsme jako své cíle vždy vybírali hyper supry (Pozn. Supercarriery s nafitované pro rychlejší warp, místo síly štítů, používané při rattingu.) jelikož čím méně tanku cíl má, tím rychleji zemře a tím méně dreadů musíme riskovat. Zhruba 2 měsíce od začátku našeho fungovaní byl uveřejněn "ping" pro Goony, aby pro zájmy své ochrany přestali používat hyper supry a zaměřili se na max tank supry i na rattění. Ne všechny naše killy jsou na ratticích suprách, občas se nám podaří najít AFK supru/titana na tetheru, kterému pomůžeme od bolesti. Potom, co si toho Gooni všimli, začali nás stejným způsobem lákat a v moment, kdy skočíme dready, už je připravené cyno dost daleko od cyno inhibu které nás usmrtí. Myslím, že jsme takhle naletěli asi dvakrát, což není zase tak hrozné vzhledem k tomu, kolik jsme toho zničili.

A k poslednímu bodu aktivního vystupovaní, ano máme pár "fanoušků" u Goonů, jejichž smysl života není nic jiného, než nás nahánět 7 dní v týdnu. Jeden se obzvlášť vymyká normálu tím, že každý den anchoruje bubliny na nejčastěji používaných NPC stanicích. Někdy je zabíjíme, ale výsledkem je, že do 2-3 minut umístí na stejné místo další nebo rovnou dvě. Do dnešního dne už ztratil 77b s toho 90% ztrát jsou T2 large bubliny (25m kus) takže není těžké spočítat, že jich má opravdu hodně.

Dříve jsi byl členem Sinthoras Industries, nebo Bohemian Veterans. Co tě vedlo k tomu opustit ten náš československý "rybník"?

Sinthoras Industries byla fajn kapitola mé kariéry, když jsem začínal aktivně hrát, nicméně zaměření korporace nebylo až tolik o PVP, jak bych si představoval, takže jsem měl období, kde jsem střídal jednu korporaci za druhou, než sem našel tu, která mi vyhovuje. Na pobyt v Bohemian Veterans si ani moc nepamatuju, myslím že tam ani tolik nešlo o problém s korporací jakožto o problém s aliancí a tím jak fungovala.

Měl jsi někdy nějaký "rage quit" moment, kdy jsi s tím chtěl seknout?

Pár rage momentů jsem ve hře určitě měl, ale nikdy ne tak vážné, abych si řekl "tak a končím" dal sem si třeba týden pauzu a potom se s chutí vrátil.

Jaká je tvoje nejoblíbenější loď a proč?

Jednoznačně Kikimora, je vhodná jak do small-gang PVP, tak se dá létat i v početnější fleetě a DPS co produkuje díky své "spooling" mechanice je prostě úžasné. Dosáhnout s Destroyerem okolo 1000 DPS je prostě zábava.

Riskuješ rád ve EVE? Dá se lovení superkapitálek a Rorqualů dělat vůbec lehkovážněji a riskovat, nebo je vždy nutné akci provést precizně?

Já rozhodně riskuju. Jednou z mých nejpoužívanějších lodi za poslední 2 měsíce je Marshal. K čemu by jinak ty ISKy byly, pokud by člověk neriskoval. Pokud jde o používaní dreadů, rozhodně se to musí promyslet se všemi riziky, nicméně několikrát týdně pořádáme u PH fleetu bomberů, s kterými se nezalekneme jen tak něčeho.

Tohle je asi naše poslední "velká akce" mimo delve.

Létáš s nějakými dalšími českými nebo slovenskými piloty?

Určitě ano, ale mimo pár přátel jsou ta setkání spíše náhodná např. tak, že si všimnu povědomého přízvuku a po dohledáni na TeamSpeaku zjistím, že ta osoba je vlastně Čech :D
Zdravím JRD :)

Když si sedneš k počítači a naloguješ, co je obvykle to první, co jdeš ve hře udělat?

To je celkem složitá otázka. Co se týka mých EVE povinností, tak asi nemám žadné,
takže občas jenom naloguju a čekám na příležitost např. na intel na ratící supru/wormholu blízko od nás a podobně. Pokud se připravujeme na předem oznámenou fleetu, tak většinu času trávím probováním wormhole a hledáním vhodné cesty.

Jak ve hře vyděláváš ISK na své lodě? Přeci jenom občas nějaký ten Dreadnought ztratíš.

Aktualně je to především Trading a poslední dva měsíce je to lovení DED runnerů v Delve připadně kráděž jejich lootu:
https://zkillboard.com/kill/78400114/
https://zkillboard.com/kill/77665894/

Stal se tobě, nebo tvojí skupině někdy nějaký podraz, který vás stál ISK, nebo piloty?

Naštěstí si dáváme hodně velký pozor na to, abychom do naší dread skupiny nabírali pouze lidi, které známe, takže taková situace zatím nenastala.

A teď otázka trochu vážnější, počet hráčů EVE Online se už nějaké ty roky zmenšuje, proč myslíš, že se to děje?

Myslím si, že je to proto, že EVE je příliš bezpečné. Místo toho, aby se válčilo a ničily se hodnotné assety se v podstatě nic moc neděje. Jednou do roka máme velkou bitvu Titánů, která i tak v porovnání s tím, kolik ISKů má každá aliance nahrabáno, nic neznamená. Všeobecně všechny mechaniky co ve hře jsou, zvýhodňují obranu a už ne tolik útočníka, třeba taková blbost, jako to že Blood Raider 10/10 Eskalace má hned při vstoupení do první místnosti 3 turretky chytře položené okolo místa kam dowarpíte, čímž vlastně znemožňuje použití cloaky hunterů, protože by je to ihned decloaknulo. A takových malých i velkých detailů je hodně.

Myslíš, že CCP jdou správným směrem s jejich plánem na "Éru Chaosu" (plány na nečekané a výrazné změny s cílem rozbít stagnaci ve hře a rozhýbat hlavně null-secové bloky k akci, první taková změna byl Local Chat Blackout v Null-Secu)? Jak to vidíš s EVE do budoucna?

Blackout je asi ta nejlepší věc co CCP mohli udělat. Přidává to do nully nebezpečí, které prostě s localem nešlo, všichni určitě známe prográmek Near2, kdy vám stačil alt třeba 5j od systému kde jste ratili a v moment, kdy by se v localu objevil neutral, vám program pustí zvukový warning, že tam je cizí pilot. Což mi prostě nepřijde fér. I s Blackoutem tu stále máme boty, co sedí na tetheru a reportuji automaticky do intelu lodě co vidi na bráně 24/7 a to je hold nekonečný boj, ale je super že CCP mělo tu iniciativu něco tak razantně změnit. Nejsem úplný fanoušek příchozích změn k cynu jelikož pro někoho, kdo často operuje za nepřátelskou linií, bude logistika kapitálek do budoucna opravdu peklo. Uvidíme, jak to celé dopadne.

Co bys doporučil nováčkovi z Česka nebo Slovenska, který bych chtěl začít hrát EVE?

Aby dělal to, co ho baví. V EVE se dá dělat opravdu hodně věcí a věřím, že si každý dokáže najít tu svoji část EVE, která mu bude vyhovovat. Hlavně aby se nebál začátku, protože poté, co člověk zvládne tu nálož informací, už je to jenom o objevovaní a zábavě.

Co si myslíš o aktuální aktivní české komunitě? Sleduješ vůbec nějak dění na CZ/SK scéně?

Upřímně ani moc ne, občas očkem juknu nebo prohodím pár slov na localu, když vidím známou CZ/SK korporaci. Občas se pousměju nad nějakými komentáři na CZ/SK FB skupině, ale to je asi tak vše.

A otázka na závěr, co by měl člověk dělat, aby se mohl stát součástí nějakého takové "elitnějšího" mezinárodního spolku, kdyby o to měl zájem?

Mít motivaci a odhodlaní se něčemu takovému věnovat. Když jsme začínali v šesti lidech, často nám říkali, že nemáme šanci zabít Titána v Delve, protože Gooni prostě odpoví moc rychle a FAXami ho zachrání. Ale to, že něco vypadá nemožně, ještě neznamená, že to je skutečně nemožné. Hodně lidi vidí hezké killmaily a chtějí se přidat jen proto, aby se mohli podepsat, ale ve skutečnosti jsou nedůležití. Takže pokud má někdo zájem se účastnit na něčem velkém, měl by především být užitečný pro skupinu. A jak? No na to už každý musí přijít sám.

Díky moc za rozhovor, o7.

EVE-Faruzen
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky