EVE Echoes ! Deník z nové galaxie.
Tak jsem se dočkal, servery mobilního EVE Echoes se včera ráno otevřely a já se naplno vrhnul do nového Nového Edenu. Tenhle článek budu postupně doplňovat, jak budu hrou postupovat a jak budu chytat postřehy ze hry. Echoes hraju na smartphonu Asus Zenfone 5z a hra mi běží plynule i na nejvyšší detaily. Hraju nicméně většinou na střední s rozlišením na 100%, abych měl nižší spotřebu baterie. U Bety jsem zkoušel i BlueStacks emulátor na PC a nějak fungoval, nebylo to dokonalé, ale hrát se to dalo. Zkusím asi časem i u téhle plné verze.
Den 1 - Den Spuštění EVE Echoes:
Přes den jsem cestoval, ale odpoledne jsem se nakonec ke hře dostal. Založil jsem si nový Amarrský charakter, protože jsem chtěl trochu změnu od mého charakteru v PC verzi, hned subnul na full a dokoupil ještě za pár drobných (55 Aurum - shodou náhod a kurzu cca 55 korun) Chip: Cognitive Neuroscience, který vám po použití poskytne odpovídající skill Cognitive Neuroscience na lvl 5 a ten zrychluje natrvalo o +5 skill pointů za minutu vaše skillování. Základní rychlost trénování je u Alpha klona 30 skill pointů za minutu, u Basic Omega 35 skill pointů za minutu a Basic + Standard Omega 60 skill pointů za minutu. Spolu s dokoupeným skillem tak mám +65 skill pointů za minutu. Teoreticky bych mohl dokoupit ještě další dva advanced skilly na rychlejší skillování, ale ty už stojí násobně víc peněz a na to chuť nemám. Maximální možná rychlost skillování kdybyste si připlatili dalších cca 1000 korun je +75 skill pointů za minutu s full subscription.
Ve startovní lokaci bylo celkem dost lidí, chat channely jsou plné EVE veteránů, ale i spousty lidí kteří nemají zjevně s EVE žádné zkušenosti. Já hrál Betu, takže jsem měl trochu představu, jak bych měl začít abych neměl úplně špatný rozjezd. Trhy jsou úplně prázdné, až na základní seedované moduly a lodě. To jsou Frigaty do Tech Levelu III (který člověk získá už první den) Tech II standardní a Tech III "Trainer" destroyery a Tech V a Tech VI "Trainer" cruisery a základní zbraně a harvest moduly Tech I až Tech III. Trainer varianty jsou okleštěné slabší verze lodí, typicky "Caracal Trainer" má výrazně méně slotů všech typů a slabší ship bonusy než klasický Caracal, který musí teprve vyrobit hráči z blueprintů. A tady nastává první můj business plán. Chci začít co nejdřív vyrábět lodě, abych chytil díru na trhu a nabral co nejvíc peněz. Dost lidí bude hrát čistě bojově, nebo se budou soustřeďovat na těžbu a prodej materiálu a těm všem bych já mohl dodávat lodě nebo případně moduly. Na to je nutné dělat jak Planetary Interaction, tak mining, protože v Echoes blueprinty lodí vyžadují i PI materiál.
První den ale není pořádná možnost jak těžit, první těžební loď Venture Trainer je možné získat plněním advanced tréninkových misí a těžební moduly které jsou seedované (Mk3 Miner) jsou relativně drahé s cenovkou 47 000 ISK. Pro představu, jedna mise, které v Echoes člověk bere kdekoliv ve vesmíru z okna "Encounters" (něco jako Agency v PC verzi), dává u obtížnosti pro Tech level I až IV od 3000 do 9000 ISK. Bounty z pirátů pak dělá třeba 1500 - 3500 ISK u lodí síly 3-4 (u názvů nepřátel, anomálíí ale i asteroid beltů jsou uvedená malá čísla, která udávají "Tier" hruba odpovídající Tech levelu.
První den jsem se tedy zaměřil na dělání encounters v Tier II frigatě Executioneer s cca 22 DPS a nabral cca 300 000 ISK. Rozjel jsem taky Planetary Interaction, zatím na dvou planetách s pěti těžebními hlavami, jak mi to jen dovolil můj zatím basic skill Planetary Interaction na stupni 4. Část ISK jsem utratil za skilly (musí se kupovat jako v PC verzi), část za vybavení a nakonec jsem si koupil Tech III destroyer Coercer. DPS mi poskočil na cca 44 DPS a farmení šlo mnohem rychleji. Za dokončenou Advanced tréninkovou misi jsem dostal Venture Trainer. Byl už ale pozdní večer, takže jsem to pro první den zabalil. Do fronty jsem si ale už naházel první skilly na mojí plánovanou produkci lodí - Industrial Ship Manufacture, Basic Ore Processing a Industrial Ship Operation a Mining.
Závěr prvního dne:
Cash: 15 000 ISK
SP: cca 100 000
Den 2:
Udělal jsem ráno pár encounterů v Coerceru, dokoupil mining lasery a začal těžit ve svojí Ventuře Trainer.
Přesunul jsem se později do 0.2 sec systému, kde se začínají vyskytovat asteroid belty levelu 5. Ty obsahují Spodumain, Gneiss, Pyroxeres a Dark Ochre, ze kterých se dá už získat slušné množství surovin. To, že mají blueprinty lodí a modulů jako složku i PI materiál ale vytváří zajímavý systém, kdy rudy řekl bych bude časem nadbytek a bottleneck a ta hlavní cena lodí bude v PI materiálech, který jech potřeba na lodě cruiser a výš opravdu hodně. Řádově je potřeba celých dnů těžení PI matrošů na max rychlost s max skilly na jednu loď. Budu tím pádem investovat hlavně do PI, protože tam bude podle mě slušný stabilní příjem ISK. Nicméně vzhledem k tomu že si chci minimálně ze začátku obstarávat většinu surovin sám, musím jet i mining. Trh zatím moc nefunguje, minimálně ne dál od obchodních center, kde se chci pohybovat já.
Můj dnešní cíl byl zkusit postavit standardní loď Venture. Na to jsem potřeboval ještě trochu popřehazovat PI planety, protože můžu těžit jen na dvou ale potřebuju 5 typů PI matroše. Skilly jsem došel na 132% Material Efficiency a pustil jsem se do výroby.
Na trhu v tu chvíli už seděly Ventury vyrobené jinými hráči, ale i tak jsem nahodil prodejní cenu na 849 999 ISK, nicméně v low-sec systému v Genesis. Řekl jsem si že budu zásobovat místní trh. Ventura se do 15 minut prodala, nicméně prodejní a broker daně dohromady stály okolo 180 000 ISK. I tak jsem ale utržil slušný peníz a mám připravenou půdu na výrobu většího množství Ventur, abych vydělal peníze na Advanced Planetology skill za 1,9 mil ISK, který mi otevře další PI planety a s víc matrošem budu moct vyrábět větší lodě, případně přebytky prodávat pro rychlé ISK.
Večer se mi povedlo se ještě přidat do korporace, abych získal 500 000 SP. To je docela slušná pálka, vyskilloval jsem Planetology a Industrial Ship Manufacture na 5, teď už jen nabrat ISK a koupit další skilly a budu moct rozjet Advanced Planetology a Advanced Industrial Ship Manufacture. To výrazně pomůže v tom jak rychle budu moct stavět další lodě.
Závěr druhého dne:
Cash: 700 000 ISK
SP: cca 700 000
Den 3:
Později večer jsem ještě nafarmil nějaké mining mise a konečně koupil za 2,9 milionů ISK skill Advanced Planetology, který mi pomůže těžit víc surovin na výrobu lodí.
Závěr třetího dne:
Cash: 300 000 ISK
SP: cca 840 000
Den 4:
Čtvrtý den jsem měl bohužel dost práce, nicméně jsem se v pauzách Echoes věnoval. Tento den přinesl první korporační kill v našem systému a taky jsem vyrobil první Coercer II čistě z mých surovin, který jsem prodal za 4,1 milionu ISK.
Večer jsme pak uspořádali první korporační flotilovou akci. sešlo se nás 15 a nejprve jsme trochu potrénovali a pak už v menším počtu vyrazili lovit. Doletěli jsme až k obchodnímu centru v Syndicate a rozstříleli několik lidí u stanice. Když začali být místní hodně nevrlí, řekli jsme si že na to už kašleme a zabalili to. Zabili jsme Corax Trainer a Venturu dohromady za 3 miliony ISK. Jo a taky jsme dosáhli maxima lidí v korporaci a to s mými skille je aktuálně 80 ... musím investovat 26 hodin skillování do dalších slotů v korporaci. Později večer jsem za peníze z Coraxe koupil nějaké další blueprinty a suroviny na invention, včetně blueprintu na Venture II, kterou jsem si vyrobil a aktuálně s ní těžím.
Závěr čtvrtého dne:
Cash: 900 000 ISK
SP: cca 1 050 000
Den 5:
Dnes jsem neměl přes den skoro vůbec čas hrát, ale ukázalo se, že moje volba industry byla i na tohle dobrá. Sice jsem byl v práci, ale stihl u toho vyzvednout suroviny z planet a postupně spustit produkci dvou dalších Coercer II. Díky autopilotu to šlo snadno i když jsem u toho dělal jiné věci. Potom, co jsem se vrátil z práce a hlavně z pekelně pálivého burgeru do kterého mě navečer zatáhl bratr, jsem stihl natěžit zbytek surovin na třetí Coercer II. Za dnešní den jsem tak dal do kupy surovin a vyrobil a dal na prodej lodě, z jejichž prodeje jsem utržil přes 9 milionů ISK. Zdá se, že peníze už se začínají sypat. Jakmile dokončím corporation skilly, budu pokračovat s Planetary Interaction a Industry skilly se zaměřením na destroyery a cruisery. Venture II už mi těží 288 m3 za minutu, za tři dny budu mít čtvrtou PI planetu a celkově moje produkce surovin roste. Asi si brzo troufnu na stavbu prvního Cruiseru.
Závěr pátého dne:
Cash: 6 000 000 ISK
SP: cca 1 300 000
Den 6:
Dnes jsem měl dost práce, ale v pauzách jsem řešil corporation management, doskilloval skill Corporation Management a dva stupně Advanced Corporation Management a rozšířil tak maximální počet členů korporace na 110, ale hlavně jsem také vyrobil 2 kusy stále ještě docela vzácné a drahé lodě Coercer Navy Issue. Každý jsem prodal po odečtení daně za čistý zisk 7 milionů ISK. Nakoupil jsem si tak rigy na Venture II, za ISK jsem koupil altovi na stejném účtu Basic Omega (začnu na něm taky těžit planety, abych měl víc surovin na výrobu) a ještě mi 14 milionů na účtě zbylo. Za pět dní to není špatné. Nastavil jsem v korporaci zase 5% daň a začali jsme splácet dluh. Jen za dnešní večer od cca 21:00 do 1:00 jsme splatili asi 3 miliony ISK, to není vůbec špatné na to, že na splacení 220 milionů máme ještě zhruba 11 týdnů. Pokud bychom měli splácet zhruba 4 -5 milionů ISK denně, budeme mít splaceno za 48 dní a pak už se nám otevřou korporační hangáry, bude možné začít udělovat za zásluhy korporační Basic Omega klon na náklady korporace a jinak financovat všemožné korporační aktivity a třeba i Ship Replacement Program pro členy co ztratí loď.
Závěr šestého dne:
Cash: 14 000 000 ISK
SP: cca 1 500 000
Den 7:
Co bylo ale důležité, byl fakt, že jsem dosáhl Tech Levelu 6. První z korporace a asi i dost brzo na celou hru. Nikdo jsme moc nechápali, jak jsem mohl nabrat tak rychle tolik SP, když lidem z korporace, kteří začali hrát stejný den co já, chybělo se stejnou rychlostí skillování víc než den času. Nicméně jsem toho využil a hned vyrobil blueprinty a první dvě lodě Venture III. Jednu jsem si nechal a druhou dal na trh, kde do té doby žádná jiný Venture III na trhu nebyla. Byl jsem skutečně první člověk v EVE Echoes, který prodával Venture III a to jsem to ani neplánoval. Utržil jsem za ní 16 milionů ISK a druhou využil na rychlejší těžbu. Bohužel jsem ale musel vzápětí na dva dny mimo hru, takže díru na trhu využil alespoň BeawerCZ, kterému jsem z mobilu dvě Venture III vyrobil z jeho surovin a odvezl mu je na Amarr. Utržil za každou 20 milionů ISK.
Den 18:
Jádro flotily Solaris tvoří lodě Omen, jsme schopní složit 20-ti člennou flotilu a decimovat naše nepřátele v přímé konfrontaci. Lodě jsme postavili společnými silami, kdy při těžebních akcích cca 1x týdně těžíme rudu pro korporaci, dáváme PI materiál do banku a následně z toho všeho vyrábíme lodě na prodej i použití. Je to velký socialismus, ale jsme díky tomu výrazně napřed před našimi nepřáteli, kteří stále používají Trainer cruisery, protože spoléhají na to, že si každý jejich člen loď opatří sám, což je dost těžké. Dnes se dokončují korporační Coercer Navy Issue, které budou rovněž členům rozdány zadarmo, stejně jak Omeny, protože byly stavěné z korporačního materiálu a vybavení z korporačních peněz. Naše každodenní lovení jejich těžebních a málkovacích lodích se dost podepisuje psychice našich nepřátel, píšou nám a nadávají, hádají se mezi sebou na localu, zoufale provokují a dožadují se duelů a někteří už opustili jejich korporace. Uvidíme, jak dlouho tenhle tlak vydrží.
Malá ukázka našich každodenních killů.
Závěr osmnáctého dne:
Cash: lítá desítky milionů nahoru a dolů podle toho jak pracuju s korporačníma ISK
SP: 3 495 000
Dále už jsem nic nezaznamenával. Korporace se rozvíjela pěkně, válku v Syndicate jsme vyhráli a měli chvíli rybník pro sebe. Pak se ale objevily větši aliance a Solaris se k jedné takové přidal a prosperuje i v roce 2022.
Závěr:
EVE Echoes je fakt dobrá mobilní hra. Nicméně není to to pravé EVE. Na můj vkus moc mikrotransakcí, systém pojištění který vám garantuje okamžitě novou loď po tom co přijdete o tu vaší dost ničí průmyslovou část hry, na kterou jsem se zaměřoval. Solaris Corporation stále funguje i rok a půl po založení a chlapci už mají kapitálky a jedou velkou hru. Nicméně já jsem z Echoes vystoupil, i kvůli přestěhování se do Kanady. Doporučuju určitě zkusit, pokud jste fanoušci EVE, ale pokud máte rádi ten hardcore nebo průmyslový aspekt hry, v Echoes je to slabší.